top of page

אורטיקריה

אורטיקריה הינה היא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר ושכיחותה באוכלוסיה היא בין 15%-20%.

אין הבדל שכיחות בין נשים וגברים, אך בנשים אוריטיקריה כרונית נפוצה יותר.

המילה urtica בלטינית משמעה "סרפד" ונובעת מאותה תחושה מוכרת שרובנו חשנו כשבאנו במגע עם צמח הסרפד הגורם לצריבה, אדמומיות וגרודים בעור.

אורטיקריה עלולה להתפרץ בכל שכבות הגיל אך כאורטיקריה כרונית היא שכיחה בעיקר בגילאים 30-50 שנה.

אורטיקריה מאופיינת במצב של תפרחת עורית המופיעה כנגעים אדומים בגודל המשתנה ממספר מילימטרים ועד לפריסה על שטחי עור גדולים.

לרוב הנגע האדום יהיה חם למגע, מגרד מאוד וצורב.

הנגעים יכולים לנוע ממקום למקום וכן להשתנות מבחינת עוצמת הכאב והצריבה.

נקודות חשובות:

משך הזמן:

יש לתת את הדעת כי לאורטיקריה מופע גלי עם החמרות והטבות לסירוגין.

נגעי אורטיקריה המופיעים ונעלמים כליל בתוך פחות מ 6 שבועות מוגדרים כ"אורטיקריה אקוטית" בעוד הימשכות של התופעה מעבר ל 6 שבועות נחשב ל"אורטיקריה כרונית". ב 80% מהמקרים מדובר על התפרצות אקוטית החולפת תוך שבועיים, עוד 15% יחלימו עד 3 חודשים ורק כ 5% יסבלו מהתפרצות הנמשכת מעל ל 3 חודשים.


הגורם:

ברוב מקרי האורטיקריה האקוטית לא נצליח לזהות את הגורם להתפרצות אך יש לתת על כך את הדעת. באורטיקריה כרונית יש חשיבות עליונה בזיהוי הגורם שכן אחרת יתכן ולא נוכל לנטרל את הבעיה. בכל מקרה יש לבחון ולשלול מעורבות של מערכת החיסון כגורם לתופעה שכן ב 40%-50% מהמקרים הכרוניים נובעים ממקור אוטואימוני בעוד ששאר האחוזים יתחלקו בין מקרים ממקור אדיופטי (שאינו ידוע) או ממקור פיזי (מקור ברור) כזיהום וירלי של דרכי הנשימה העליונות כגון חיידק בגרון, אנגינה, דלקת שקדים או חשיפה לתרופות כגון אספירין, פניצילין או חשיפה למזון או אלרגנים שונים כגון חומרי צבע מאכל, בוטנים, דגים, פירות ים, ביצים ושוקולד. כמו כן יש לשלול זיהומים מפרזיטים שונים, עקיצות חרקים או חשיפה לכימיקלים שונים בבית או במקום העבודה.

הטיפול הרפואי:

תחילה יש להימנע ממחולל המחלה במידה וזוהה. מבחינה תרופתית הרופא ירשום תרופות אנטי-היסטמיניות (נוגדות אלרגיה) ורק במידה והטיפול אינו מספק הרופא יעבור לתרופות סטרואידליות שלרב יפתרו את המצב הסוער אך לא בהכרח יובילו לריפוי. אין פרוטוקול טיפולי אחיד שכן הגורם האינדיבידואלי בעל משמעות רבה במחלה זו.

אורטיקריה בראייה סינית:

FENG YIN ZHEN בסינית – סינדרום רוח ומעורבות של פריחה,אורטיקריה היא תגובה אלרגית של העור המתבטאת בנפיחות מקומית ואדמומיות.

בספר השאלות הפשוטות פרק 64 :" עודף ביין גורם לכאב בעור,תקיעות ופריחה."זה כולל רוח-פריחה –feng zhen , רוח-גירודים ופריחה –feng sao yin zhen , ורוח, פריחה וגוש – feng zhen kuai, הרופאים הסינים עם השנים למדו יותר על אורטיקריה ומבחינה ביולוגית: אורטיקריה היא תגובה אלרגית שמוגבלת לעור, בדרך כלל נגרמת בגלל: מאכלים אלרגנים, תרופות, עקיצות של חרקים, חום, קור.

גם אינפקציות וירליות יכולות לגרום לאורטיקריה כמו הפטיטיס, מחלת הנשיקה ופרזיטים.

אצל חלק מהנשים יש אורטיקריה בגלל הופעת הווסת.


אבחנה מבדלת והטיפול בצמחים סיניים:

רוח קור – כשהצ'י המגן והצ'י המזין לא בהרמוניה. לאורך זמן חסר נוצר וחוסר יכולת ההגנה של הצ'י המגן ואז כשרוח תוקפת ו /או קור אורטיקריה מופיעה.

הטיפול – JING FANG BAI DU SAN

Jing jie

מטפל בריאות, אנטי בקטריאלי, משפעל צ'י הריאות, מתמיר ליחה, מטפל באבססים, פריחות על העור ומכוון צמחים למחמם עליון.


Fang feng

חריף, חם ומתוק, מטפל בריאות ,כבד, טחול, ש.שתן.

מטפל ברוח קור ומסלק לחות, אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי.


Gui zhi

חריף, מתוק וחם, מטפל בלב, ריאות,ש.שתן.

מחמם את המרידיאנים, מניע צ'י, במיוחד בחזה, מניע דם. אנטי בקטריאלי, משתן, מרגיע מערכת עצבים, אנטי פטרייתי, מרגיע את השרירים, מחזק את הלב ונגד כאבים.


Bai shao

חמוץ, מר, קריר, טחול וכבד, מחזק צי הכבד, מזין בדם, ביין ונוזלים, מטפל בכאבים, מניע צ'י הכבד, אנטי בקטריאלי, אנטי כיבים בקיבה, מרגיע מערכת עצבים, מרגיע ספזם של שרירים.


Qin jiao

חריף מר, נטרלי, מטפל בקיבה, כבד, כיס מרה, מסלק חום ולחות, אנטי בקאטריאלי, טוב לפרזיטים, אנטי היסטמין, אנטי דלקתי, מעלה סוכר בדם ומוריד גליקוגן.


Bai xian pi

מר וקר, מטפל בטחול ובקיבה, מסלק פתוגן חום, מסלק רוח ולחות.


Sheng jiang

חריף וחם, מטפל בריאות, טחול וקיבה, מטפל במערכת העיכול, נגד הקאות, אנטי פטרייתי.


Fu ling

מתוק, נטרלי, מטפל בריאות, טחול, ש.שתן, מאיץ מטבוליזם של מים בגוף, מסלק לחות, מחזק טחול וקיבה, מרגיע את הלב, משתן, מרגיע שרירים, מוריד רמות סוכר.


Gan cao

מתוק, נטרלי, מטפל בלב, ריאות טחול וקיבה, מניע צי, מסלק פתוגן חום ורעילות, מטפל בכאבים, מהרמן צמחים אחרים ומוריד רעילות שלהם, אנטי דלקתי.

רוח חום – כשרוח חום תוקפת את העור ופוגעת ברמת צי' המגן ורמת הדם היא גורמת לחוסר הרמוניה בין הצ'י המגן והצי' המזין. רוח החום נתקעת ברקמות ואורטיקריה מופיעה.

הטיפול – YIN QIAO SAN

Jin yin hua

Lian qiao

Niu bang zi

Da qing ye

Sheng di huang

Jing jie

Fang feng

Mu dan pi

Gan cao

JIN YIN HUA - הצמח מטפל ברעילות בריאות.מוציא פתוגן חום מהריאות,מעיים , מיוחד לטיפול בעור בפרונקלים,אנטי בקטריאלי,טעמו מתוק וטמפ' קור.

LIAN QIAO - צמח מטפל בחום ורעילות במחמם עליון,מטפל בעור באבססים,מעולה למחלות חום,מעולה לאלרגיות בעור.

NIU BANG ZI - צמח מטפל בריאות ובקיבה, חריף ומר, מסלק רוח וחום,אנטי בקטריאלי,משתן,מטפל בפצעים חיצוניים,משלשל עדין,מגן על הכבד ומטפל בזיהומים דלקתיים.

DA QING YE - מר,קר מאוד,מטפל בלב,ריאות וקיבה,מסלק פתוגן חום ורעילות מהדם,מסלק אבססים בגלל מחלת חום פנימית,אנטי דלקתי,אנטי ויראלי.

SHENG DI HUANG - מתוק מר וקר,מטפל בלב כבד וכליות,מסלק פתוגן חום על ידי קירור,מזין יין,מזין נוזלים,מעודד תיאבון,אנטי בקטריאלי,אנטי פטרייתי,מוריד יתר לחץ דם,משתן.

JING JIE - צמח מטפל בריאות, אנטי בקטריאלי, משפעל צ'י הריאות, מתמיר ליחה,מטפל באבססים,פריחות על העור,ומכוון צמחים למחמם עליון.

FANG FENG - חריף,חם ומתוק,מטפל בריאות,כבד,טחול,ש.שתן,מטפל ברוח קור,ומסלק לחות,אנטי בקטריאלי,ואנטי פטרייתי.

MU DAN PI - חריף מעט קר,מטפל בכבד ובכליות,מטפל בפתוגן חום,מניע דם,מקרר דם,מיוחד לטיפול בחום שבא לידי ביטוי בעור,פריחות וגירודים,אנטי בקטריאלי,נגד כאבים,מיוחד לאקזמות,אלרגיות בעור

GAN CAO - מהרמן את הפורמולה,שומר על הקיבה מהצמחים הקרים.

רוח לחות – בדרך כלל בגלל תזונה לא נכונה,תזונה חריפה ושומנית,שגורמת לחוסר איזון בטחול/קיבה,הלחות עושה טרנספורמציה לחום שיוצרת רוח מעורבת עם לחות,וכשהיא לא יכולה לצאת החוצה או להתנקז מטה היא נתקעת בעור ויוצרת אורטיקריה.

הטיפול – PING WEI SAN

Cang zhu

Bai zhu

Hou po

Chen pi

Fu ling

Ze xie

Fang feng

Cang er zi

Ku shen

Gan cao

Cang zhu - חריף,מר וחם,מטפל טחול קיבה,מחזק טחול ומסלק לחות עי יבוש,משחרר רוח חיצון,קור ולחות.

Bai zhu - מתוק,מר וחם,מטפל בטחול וקיבה,מחזק טחול ואת האנרגיה של צ'י.מסלק לחות,מחזק את הצ'י המגן,מווסת הזעות ספונטאניות.משתן,מוריד רמות סוכר בדם,מחזקת שרירים ומעלה מסת שומן בגוף.

Hou po – חריף,מר וחם,מטפל בטחול ובקיבה,ריאות ומעי גס,מעודד זרימת צ'י במערכת העיכול,מסלק לחות על ידי יבוש,פיזור והורדת צ'י הריאות.אנטי בקטריאלי,אנטי פטרייתי,מוריד רמות סוכר בדם,מוריד גזים ונפיחות במערכת העיכול.

Chen pi – חריף חם ומר,מטפל בריאות ובטחול,מחזק את הצי' של הטחול,מסלק לחות,מסלק ליחה,מוריד צ'י מורד מהריאות.מוריד כולסטרול,נגד דלקות,מצוין לבצקות,אנטי כיב קיבה,מטפל בבורבוריגמוס.

Fu ling - מתוק,נטרלי,מטפל בריאות,טחול,ש.שתן,מאיץ מטבוליזם של מים בגוף,מסלק לחות,מחזק טחול וקיבה,מרגיע את הלב,משתן,מרגיע שרירים,מוריד רמות סוכר.

Ze xie – מתוק וקר, מטפל בכליות וש.שתן, מווסת מטבוליזם של מים,מסלק לחות,מסלק חום ולחות מהמחמם תחתון.משתן,מטפל בכבד שומני,אנטי בקטריאלי.

Fang feng - חריף,חם ומתוק,מטפל בריאות,כבד,טחול,ש.שתן,מטפל ברוח קור,ומסלק לחות,אנטי בקטריאלי,ואנטי פטרייתי.

Cang er zi – מר חם,רעיל,מטפל בריאות פותח אף,מסלק רוח ולחות,מעולה לטיפול בראומטואיזם,מצוין לכאבים ולגירודים בעור,אנטי פטרייתי,אנטי בקטריאלי,נגד עוויתות בשרירים,נגד כאבים.

Ku shen – מר וקר,מטפל בלב,כבד,קיבה מעי גס וש.שתן,מווסת חום ולחות,מטפל בכל בעיות העור,משתן,אנטי בקטריאלי.

Gan cao - מהרמן את הפורמולה, שומר על הקיבה מהצמחים הקרים.

חוסר פעילות של טחול/קיבה – בגלל חוסר הרמוניה באלמנט האדמה נוצרת תקיעות צ'י ,או תקיעות פרזיטים במערכת העיכול,או קור באלמנט האדמה,וכשיש התקפה של רוח זה בא לידי ביטוי כאורטיקריה.

הטיפול – ZHI ZHU SAN

Zhi shi

Sha ren

Chen pi

Jing jie

Fang feng

Bai zhu

Xiang fu

Wu yao

Mu xiang

Zhi shi - חמוץ,מר מעט קר,מטפל טחול,קיבה,מחזק את הצי' של הטחול,מסלק תקיעות מזון במערכת העיכול,מוריד לחץ דם,מניע דם בכליות,לב ומח.

Sha ren - חריף,וחם,מטפל בטחול,קיבה וכליות,מסלק לחות ,מחמם את הטחול ומפסיק שלשולים.

Chen pi - חריף חם ומר, מטפל בריאות ובטחול,מחזק את הצי' של הטחול,מסלק לחות,מסלק ליחה,מוריד צ'י מורד מהריאות.מוריד כולסטרול,נגד דלקות,מצוין לבצקות,אנטי כיב קיבה,מטפל בבורבוריגמוס

Jing jie - צמח מטפל בריאות, אנטי בקטריאלי,משפעל צ'י הריאות,מתמיר ליחה,מטפל באבססים,פריחות על העור,ומכוון צמחים למחמם עליון.

Fang feng - חריף,חם ומתוק,מטפל בריאות,כבד,טחול,ש.שתן,מטפל ברוח קור,ומסלק לחות,אנטי בקטריאלי,ואנטי פטרייתי.

Bai zhu - מתוק,מר וחם,מטפל בטחול וקיבה,מחזק טחול ואת האנרגיה של צ'י.מסלק לחות,מחזק את הצ'י המגן,מווסת הזעות ספונטאניות.משתן,מוריד רמות סוכר בדם,מחזקת שרירים ומעלה מסת שומן בגוף.

Xiang fu - חריף,מר,נטרלי,כבד וקיבה,מניע צ'י של כבד ומסלק כאבים,אנטי בקטריאלי.

Wu yao - חריף וחם,מטפל בטחול,קיבה,כליות,ש.שתן,מסלק קור,מסלק כאבים,מניע דם,מרפה שרירים-אנטי ספזם,משחרר ספזם של מעיים.

Mu xiang - חריף,מר וחם,מטפל בטחול,קיבה,כבד, וכיס מרה,מניע צ'י במערכת העיכול,מסלק כאבים,מסלק לחות וחום,מעולה לספזם של שרירים,אנטי בקטריאלי.

חום בדם – נוצר בגלל רגשות כמו חום בלב שתקוע ויוצר אש שחודרת לרמת הדם,וזה יותר רוח שמובילה לאורטיקריה.

חסר דם – נוצר אצל מטופלים עם רקע של חסר דם שמוביל לחסר דם בכבד לכן נוצרת רוח שמובילה לאורטיקריה.

הטיפול- XIAO FENG SAN

Fang feng

Sheng di huang

Dang gui

Ku shen

Cang zhu

dan shen

niu bang zi

zhi mu

shi gao

hei zhi ma

gan cao

Fang feng - - חריף,חם ומתוק,מטפל בריאות,כבד,טחול,ש.שתן,מטפל ברוח קור,ומסלק לחות,אנטי בקטריאלי,ואנטי פטרייתי

Sheng di huang - מתוק מר וקר,מטפל בלב כבד וכליות,מסלק פתוגן חום על ידי קירור,מזין יין,מזין נוזלים,מעודד תיאבון,אנטי בקטריאלי,אנטי פטרייתי,מוריד יתר לחץ דם,משתן.

Dang gui – מתוק,חריף,חם,מטפל בכבד,לב וטחול,מזין דם,מניע דם,מוריד גליקוגן בכבד,מטפל באנמיה מחסד דם,מעלה רמות בי 12,אנטי בקטריאלי,נגד דלקת,

Ku shen - מר וקר,מטפל בלב,כבד,קיבה מעי גס וש.שתן,מווסת חום ולחות,מטפל בכל בעיות העור,משתן,אנטי בקטריאלי

Cang zhu - - חריף,מר וחם,מטפל טחול קיבה,מחזק טחול ומסלק לחות עי יבוש,משחרר רוח חיצון,קור ולחות

Dan shen – מר ומעט קר, מטפל בכבד ובלב,מניע צ'י ודם בלב,מסלק פתוגן חום,מרגיע.אנטי בקטריאלי,מוריד רמות סוכר בדם.

Niu bang zi - צמח מטפל בריאות ובקיבה, חריף ומר, מסלק רוח וחום, אנטי בקטריאלי, משתן, מטפל בפצעים חיצוניים, משלשל עדין,מגן על הכבד ומטפל בזיהומים דלקתיים

Zhi mu – מר וקר,מטפל בריאות,קיבה וכליות,מסלק חום מרמת הצ'י,מסלק חום מהריאות והקיבה,מלחלח את הריאות,אנטי בקטריאלי,אנטי פטרייתי,משתן,מוריד רמות סוכר בדם.

Shi gao – חריף, מתוק, מאוד קר, מטפל בריאות ובקיבה, מסלק חום מרמת הצי, מסלק חום בריאות,מסלק אש בקיבה.

hei zhi ma – מתוק,מטפל בכבד ובכליות,מזין אותם ביין,מסלק רוח,מלחלח מעיים

gan cao - מהרמן את הפורמולה,שומר על הקיבה מהצמחים הקרים.

סיפור מקרה

בת ,נולדה בתאריך : 17.1.2006, ג'ינג'ית,אורטיקרה במשך שנה במפרקי הגוף-ידיים,ברכיים,צוואר,אצבעות ידיים.

עשתה בדיקות אלרגיה ולא נמצאו אלרגיות,האורטיקריה מגרדת,אדומה,נפוחה,הרפואה המערבית ניסתה לטפל עם משחות ,קורטיזונים,טראומיל,קלנדולה ולא עזר כלום,הילדה ממשיכה להתגרד.

אין תיאבון ממש , ירידה בתיאבון בשנה האחרונה כן אוהבת לאכול קוט'ג ושוקולד,פעילה מאוד ,תזזיתית,יש עצירות כרונית הילדה לא עושה 4 ימים צואה ,מפחדת כי זה כואב לה לכן שומרת בפנים,צואה יבשה כשיוצאת בדרך כלל עם נרות ופראפין.

בדרך כלל בריאה.

אין שינוי בתזונה למרות שהומלץ להפסיק מוצרי חלב,שוקולד,חטיפים.

לשון : אדומה

דופק : מתוח ודק

אבחנה : חום באלמנט המתכת

חום ולחות במפרקים.

עקרון טיפול : להוציא חום מהריאות והמעיים

לסלק חום ולחות מהמפרקים

פורמולת בסיס שנבחרה yin qiao san :

הפורמולה הזו נבחרה מכיוון שהיא מטפלת בחום ורעילות בריאות .מבלי לפגוע במחמם אמצעי.

מודיפיקציה של הפורמולה:

Pu gong ying 6 – מתוק,קר ומר,מטפל בכבד ובקיבה,מסלק חום ורעילות מרמת הדם.מסלק לחות,מיוחד למחלות עור,אנטי בקטריאלי ומשתן חום החוצה.

Bai zhu 6 – מתוק ,מר וחם,מטפל בטחול ובקיבה,מסלק לחות מהעור,מטפל בבעיות עיכול,בחוסר תיאבון לכן נבחר לפורמולה הזו ובעיקר שומר על הקיבה מהצמחים הקרים.צמח אנטי בקטריאלי.

Gu ya 6 - מתוק ונטראלי,מטפל בקיבה ובטחול.נותנים אותו בעיקר לילדים על מנת לשמור על הקיבה מהצמחים האחרים בפורמולה .הוא משמש כאן כתומך בקיבה ובעיכול ומטפל בחוסר תיאבון.

Mai ya 6 – מתוק ונטראלי,מטפל בקיבה ובטחול,מעודד עיכול,מטפל בחוסר תיאבון,למצבי דיספפסיה,צמח שמטפל בעיקר בילדים.

שני הצמחים הנ"ל ניתנים ביחד כזוג משלימים ותומכים אחד בשני .

Di gu pi 6 – זהו הקליפה של הצמח GOU QI ZI , מתוק וקר,מטפל בריאות ובכליות,מסלק חום פנימי מחסר על ידי קירור,ומסלק חום מהריאות.מטפל במחלות חום,במיוחד לפריחות בעור,צמח אנטי בקטריאלי.

Mu dan pi 6 – חריף מעט קר,מטפל בכבד ובכליות,מטפל בפתוגן חום,מניע דם,מקרר דם,מיוחד לטיפול בחום שבא לידי ביטוי בעור,פריחות וגירודים,אנטי בקטריאלי,נגד כאבים,מיוחד לאגזמות,אלרגיות בעור.

Sang bai pi 6 – קליפה של עץ התות, מתוק וקר,מטפל בריאות ובטחול,מטפל בבצקות,בגירודים ואדמומיות בעור,משתנים את החום החוצה,

*שלושת הצמחים הנ"ל הם קליפות,הקליפות מטפלות בבעיות עור,שכן כמו שהקליפה היא החלק החיצוני של הצמח כך העור הוא החלק החיצוני בגוף. ולכן הם מיוחדים בסינרגיה שלהם לטיפול בעור.הם עולים לעור ומטפלים באדמומיות,גירודים,כאבים ופריחות בעור.

Lian qiao 6 – פרי, מר מעט קר,מטפל בריאות,לב וכיס מרה, מסלק פתוגן חום ורעילות מהדם,לחום גבוה אקוטי,מיוחד לטיפול באלרגיות על העור,אנטי בקטריאלי.

Jin yin hua 6 – פרח,מתוק וקר,מטפל בריאות,קיבה מעי גס,מסלק חום ורעילות,מטפל במיוחד בדלקות על העור,אלרגיות עוריות,גירודים,אנטי בקטריאלי,מטפל בדלקות שקדים.

*שני הצמחים הנ"ל מצוינים בסינרגיה שלהם ומגבירים עוצמה אחד של השני.

הצמחים שנבחרו לפורמולה מטפלים בחום ורעילות בריאות ובקיבה.בנוסף צמחים שיגנו על הקיבה מהצמחים הקרים בפורמולה.וצמחים שמטפלים בכבד .

הפורמולה מחזקת את הטחול ,מגבירה תיאבון,את מערכת העיכול,מסלקת חום ורעילות מהעור,בונה דם.

הילדה לקחה 15 טיפות טינקטורה פעמיים ביום למשך חצי שנה

אחרי חודש הייתה הטבה –פחות אדום ונפוח אך עדיין מגרד

אחרי 3 חודשים שבמהלכם האורטיקריה חזרה היו שוב לסירוגין פחות אדמומיות ופחות נפיחות אך עדיין גירודים.

אחרי חצי שנה הכל נעלם כלא היה המפרקים נקיים לגמרי כשבהתחלה היו כתמים כמו בהקת באזור המפרקים ואחרי כמה שבועות גם הם נעלמו וכעת הילדה נקייה כבר 5 חודשים.

יש לציין שכעת היא לא לוקחת פורמולה ולא שינתה דבר בתזונה והפסיקה טיפולים לגמרי

עצירות יש עדיין.

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
bottom of page